Hoe een fileerbedrijf na 40 jaar nog steeds de wind in de zeilen heeft en nog elke dag haar klanten kan bedienen met een alsmaar groeiend aantal visproducten…
Eens op een dag, 40 jaar geleden…
Twee mannen beginnen op Urk een fileerbedrijf. Op zich niets bijzonders. In de jaren zeventig is het in het bekende vissersdorp Urk een en al bedrijvigheid in de vis. Er zijn voor iedereen die van aanpakken weet volop kansen en mogelijkheden in deze sector. Toch weet Teun van der Lee, die het bedrijf samen met zijn zwager start, het bedrijf snel uit te bouwen.
In 1985 verhuist het bedrijf naar een nieuw gebouwde bedrijfshal. Fileren en export van schol is dan nog steeds de core business van Van der Lee Seafish. Maar het nieuwe bedrijf is ook zeer modern uitgerust met computergestuurde visverwerking: invriezen en glaceren, wegen en verpakken. En het bedrijf is vooruitstrevend op het gebied van een streng hygiëne beleid.
Van der Lee heeft in die tijd al een goede reputatie gevestigd op het gebied van de export. Landen als Engeland en de Verenigde Staten worden vanuit Urk persoonlijk bediend. Nu is het afzetgebied verder uitgebreid met landen als Italië, Spanje, Duitsland en ook Nederland.
Sinds 1985 is het bedrijf nog vier keer uitgebreid en groeit het personeelsbestand naar 120 medewerkers. Het fileren, verwerken en exporteren van Schol blijft een van de belangrijkste peilers van het bedrijf. Toch heeft Van der Lee Seafish haar basis weten te verbreden met een ruim assortiment aan vis en visproducten met een toegevoegde waarde (added value) en importeerd producten vanuit Azië en de rest van de wereld.
Het familiebedrijf – twee zonen van de oprichter zijn inmiddels ook toegetreden tot de directie – is kerngezond en heeft de wind volop in de zeilen. Met hun eigen kijk op de markt en hun dynamische en innovatieve aanpak onderscheidt Van der Lee Seafish zich van haar collega concurrenten. En het gaat niet alleen maar om kwaliteit maar ook ten alle tijden verantwoordelijkheid nemen. En zo gaat de 40-jarige Van der Lee Seafish vol vertrouwen de toekomst in onder het motto: “Doen wat je zegt”.