Doos
Kenmerken: |
De meest gebruikte (retail) verpakking voor diepvries producten. Echter vind er een verschuiving plaats naar plastic zakken, met name sta zakken. Deze verpakking is gelieft i.v.m. de beperkte winkelschap ruimte die nodig is voor presentatie die zowel horizontaal als verticaal kan plaatsvinden. Binnenzijde is voorzien van een PE coating waardoor los product direct verpakt kan worden. Ook kan het product eerst IWP verpakt worden alvorens te verpakken in dozen. |
Formaat: |
250 tot 800 gram (afhankelijk van product) |
Materiaal keuze: |
PAP, PE |
Optioneel: |
Zipper |
Bedrukking: |
Offset |
Voordelen: |
Horizontaal en verticale presentatie. Bekend bij de consumenten. Veel ruimte voor productinformatie en vormgeving. |
Nadelen: |
Niet alle producten zijn hiervoor geschikt. Groot volume. |
Hitte bestendige doos
Kenmerken: |
Hittebestendige dozen worden gebruikt voor producten die met verpakking en al in de oven kunnen worden verwarmt. Karton is hittebestendig tot 200C. Verpakking wordt gebruikt voor maaltijden, te denken aan vliegtuigmaaltijden. In deze verpakking kunnen afgebakken producten worden verpakt die alleen nog opgewarmd hoeven te worden. Dit product is tot op heden nog niet geschikt voor retail. |
Formaat: |
150 tot 400 gram (afhankelijk van product) |
Materiaal keuze: |
PAP |
Optioneel: |
– |
Bedrukking: |
Offset |
Voordelen: |
Gemak door het afbakken in de verpakking. Uitserveren in de zelfde verpakking. Vormgeving ook zichtbaar na bereiding. |
Nadelen: |
Producten dienen afgebakken te zijn. Groot volume. |
Grootverbruik doos
Kenmerken: |
De kartonnen doos is de meest voorkomende verpakking binnen de industrie. Kartonnen dozen kunnen in allerlei verschillende formaten worden geleverd. Naast een etiket kan er ook voor full colour bedrukking worden gekozen. In de meeste gevallen word er een plastic zak gebruikt wanneer er los product in wordt verpakt. |
Formaat: |
2000 tot 20.000 gram |
Materiaal keuze: |
PAP |
Optioneel: |
Opdruk, sleeve, etiket, bandeleren |
Bedrukking: |
Offset, Flexo, Pre-print |
Voordelen: |
Veelzijdige toepassingen. Gebruikelijk voor B2B, grootverbruik en Horeca. Cardboard zorgt voor goede isolatie |
Nadelen: |
Niet geschikt voor retail. |
Winkel presentatie doos
Kenmerken: |
De display doos wordt meestal gebruikt in combinatie met retail producten. Het voordeel van deze dozen is dat het product niet in de winkelschappen hoeft geplaatst te worden. |
Formaat: |
2000 tot 10.000 gram |
Materiaal keuze: |
PAP, PE |
Optioneel: |
Full colour opdruk, etiket |
Bedrukking: |
Offset, Flexo, Pre-print |
Voordelen: |
Milieu en kosten bewust. Presenteert producten beter. |
Nadelen: |
Alleen te gebruiken voor retail. |
Snack bakje
Kenmerken: |
De ‘Snack box’ is bekend bij fast food. Dit soort verpakkingen kunnen bij het product worden meegeleverd zodat de fast food keten of detaillist deze kan gebruiken voor uitserveren / presenteren. Verpakking geeft een meerwaarde aan het product en is hierdoor attractief. |
Formaat: |
portie |
Materiaal keuze: |
PAP, PE |
Optioneel: |
Full colour opdruk, saus compartiment. |
Bedrukking: |
Offset, Flexo |
Voordelen: |
Bevorderd product presentatie. Geeft meerwaarde aan het product. |
Nadelen: |
Is een service artikel. |